Museum Blokhuispoort

Blokhuis tot blokhuispoort. De geschiedenis van de gebouwen op het terrein tussen Keizersgracht en Blokhuisplein te Leeuwarden. Ruim 500 jaar geschiedenis over deze unieke en bijzondere historische plek in de binnenstad van Leeuwarden. Online Museum. Museum Blokhuispoort is een onderdeel van Stichting Blokhuispoort en draait geheel op vrijwilligers.  Copywrite 2003 -2014

Blokhuis tot Blokhuispoort

Blokhuis (1498-1661)
De aanvang van dit gebouw dateert uit 22 februari 1499, door Willebrord van Schaumburg, Stadhouder des Hertogen van Saksen. Het Blokhuis vertoont zich als een verzameling van gebouwen en rondom een gracht is gegraven.

Het Huis van Tuchtiging en Opsluiting (1661-1874)
Dit huis is verbonden met het hoofdgebouw van het voormalige blokhuis of kasteel der stad. Het werd in 1661 gebouwd, maar brandde op 12 november 1754 bijna geheel af, daarna is het sterker en veiliger opgebouwd.

Bijzondere Strafgevangenis en Huis van Bewaring (1874-1969)
Gebouw dat bestemd is voor mannen, veroordeeld tot 5 jaar of langer. Deze gevangenisstraf wordt in algehele afzondering of gemeenschap ondergaan.

Huis van Bewaring Leeuwarden (1970-2008)
Bestemd voor mannen en vrouwen die een(voorlopige) hechtenis ondergaan. Er verblijven verschillende soorten verdachten bij elkaar in één complex. Meestal verblijven de verdachten alleen in een cel.

Cultureel Bedrijven Centrum (2008-heden)
Het voormalige huis van bewaring De Blokhuispoort herbergt 120 creatieve bedrijven, zij hebben tijdelijk een plekje gekregen in de voormalige cellen en overige ruimtes in het grote complex. Het rijksgebouw staat te koop.

Tentoonstelling
"Gevangen in Friesland"

tot 14 sep. Museum Burgum.

Verslag Boefjesdag
26 juli 2014 jong en oud