Het fungeren als opdrachtgever voor studenten van de NHL Stenden Hogeschool (Noordelijke Hoogeschool Leeuwarden Stenden) heeft al voor leuk materiaal gezorgd. Ook dit semester hebben wij ons weer aangemeld om op speelse wijze jongeren tussen 16 en 25 jaar warm te laten lopen voor de rijke historie van de voormalige Bijzondere Strafgevangenis van Leeuwarden in gaming of virtuele beleving. Dus een mail was gauw geschreven:
"Waar wij altijd heel veel plezier aan hebben beleefd met de NHL is het fungeren van opdrachtgever 2015 studenten 3Dminor en 2019 Transmedia Storytelling. We hebben prachtige eindresultaten gekregen die wij nog steeds gebruiken op de blokhuispoort.nl; ware pareltjes. Wij houden ons zeer aanbevolen voor nieuwe projecten. Studenten op weg helpen is de leukste aanpak; wij hebben veel van hen geleerd. "
Met enthousiasme was ook dit keer onze mail ontvangen en konden de Pitches worden voorbereid. Op 8 september zaten we voor de laptop in een Teamcall met potentiele studenten; nu maar afwachten of wij uitgekozen zouden worden.
Twee groepen jonge studenten zagen wel wat in ons voorstel. Natuurlijk komen de ideeen pas echt tot leven als de plek wordt bezocht. Er werd dan ook een afspraak gepland op donderdag 23 september voor een rondleiding door de Blokhuispoort met Harrie; de VIP tours werdendaarvoor even een weekje uitgesteld.
• 13:00 uur groep Niels Wijsheke
• 14:15 uur groep Sara van Uffelen
Na deze bijzondere ervaring zullen de radertjes vast hard zijn gaan draaien naar mooie ideeën om later met ons te bespreken. We laten ons verrassen en geven de studenten alle ruimte; wij leren per slot van rekening van hen.
Onze wensen werden op papier gezet en de beide groepen konden ermee aan de slag.
Wij zijn studenten van de minor GD3D op het NHL Stenden in Leeuwarden. De opdracht die onze "MINOR" heeft gekregen is het maken van een "(interactieve) applicatie die kan worden om de geschiedenis van de Blokhuispoort onder de aandacht te brengen van de doelgroep (jongeren) en zo de populariteit van de Blokhuispoort verhogen".
De studententeams.
Team 6: begeleid door Niels Wijshake
Team 7: begeleid door Sara van Elferen.
Margreet Kooiker
Business Relations | Future Design Center | Academie ICT & Creative Technologies
Team zes zijn studenten van de minor GD3D op het NHL Stenden in Leeuwarden.
Team zes: Wij willen het verhaal van de Blokhuispoort zien te verwerken in een 3D game ook geschikt voor op de mobiel. We dachten aan soort van bordspel met een fictief geest persoon die de afbeeldingen moet gaan zoeken. Door te scannen ( dat idee moeten we nog utiwerken) kunnen ze de historie hiervan lezen. Veel geheimen geven wij niet prijs maar houden het mysterieus waardoor de doelgroep; 16 jaar tot 23 jaar; getriggerd worden om er veel meer over te willen weten door bijvoorbeeld een VIP rondleiding te boeken. We moeten natuurlijk onderzoek doen om te weten te komen of het gaat werken.
Op de vraag of er bordjes door de Blokhuispoort aangeplakt mogen worden om te scannen was het aan ons om de eigenaar van de Blokhuispoort daarover te benaderen; zou toch mooi zijn. Het idee tot zover werd op papier gezet en in stilte uitgewerkt. Op 7 oktober waren ze zover klaar voor een vervolgbezoek en de afspraak was gauw gemaakt. Met het fotostoestel in de aanslag nam Sylvia het clubje eerst mee om vervolgens door Harrie nog even de puntjes op de I te vragen in weer een super rondleiding.
De tijd vliegt voorbij en voor je het weet moeten de tussentijdse assessments plaats gaan vinden. Natuurlijk kregen de studenten het podium om de behaalde resultaten tot nu toe te laten zien aan hun medestudenten, de opdrachtgevers en de docenten. Sylvia was aanwezig bij team 6 om te kijken wat ze er tot zover al van hadden gemaakt.
Datum: woensdag 27 oktober
Tussen 09.30-11.30 team zes Blokhuispoort.
Tussen 12.30-14.00 team 7 Blokhuispoort
Locatie: Theater de Bres, Schoolstraat 4, Leeuwarden
Aan het einde van de presentaties kregen de leerlingen en opdrachtgevers de tijd om de projecten te bekijken en mee te denken in verbetering of ideeen. De dames presenteerden het bordspel en de heren vertelden de technische kant van het verhaal.
team zes: Shao en Wo en Marije Doeleman.
Team zeven zijn studenten van de minor GD3D op het NHL Stenden in Leeuwarden en noemen zich 'De Blije Beertjes'. The Forsaken Soul. Zij ontwikkelden een game voor DeBlokhuisPoort.
Communicatie en Multimedia Design 1e jaars studenten
Tijdens de assessments van de 2e jaars werd de Stichting Blokhuispoort gevraagd om open te staan ook als opdrachtgever te fungeren voor studenten 1e jaars , het verhaal van de Blokhuispoort is zeer in trek. Ruim 150 leerlingen, die in groepsverband werken aan hetzelfde project. Natuurlijk staan wij daar ook open voor en een afspraak om in gesprek werd gemaakt.
Bedankt voor het leuke gesprek dat we vanochtend hebben gehad over de opdracht voor onze eerstejaars studenten. We wilden toch nu alvast even de praktische informatie m.b.t. tot de data en de tijden met je delen""
8 november 13:45 Briefing opdracht
15 november 13:45 Q&A Vragenuurtje
2 december Tussentijdse conceptpresentaties
13:00 – 14:00 sessie 1
14:00 – 15:00 sessie 2
15:00 – 16:00 sessie 3
13 januari 13:00 – 16:00 Eindevenement
Alle bovenstaande activiteiten vinden plaats bij onze locatie in het gebouw aan Rengerslaan 10, waar we jullie telkens bij de receptie zullen ontvangen.
Pauline Stoel en Niek Heegen
Coördinatoren Propedeuse
Creative Technologies / Bachelor Communication & Multimedia Design
8 november:
Sylvia was aanwezig op de briefing om met behulp van de presentatie "History tour" de studenten enigszins bekend te maken met 500 jaar geschiedenis, voor het totaal beeld werd een tour op locatie aangeboden. De opdracht is identiek aan de 2e jaars maar gericht op basisschoolleerlingen groep 7 en groep 8. Maak deze groep op een speelse manier bekend met de historie van de Blokhuispoort.
15 november:
Tijdens de Question en Answer vragenuurtje werd vooral ingegaan op mogelijkheid in vrijheid in creativiteit, onze eerdere ervaring met dit onderwerp - op het laatste kon alleen maar geantwoord worden dat het ook voor ons de eerste keer is- en mogelijheid gegeven om nog een keer de tour te doen als er niet geheel uit te komen is.
2 december tussentijdse prestenties:
Aan Sylvia en Harrie werd een scala van ideeën gepresenteerd met indrukwekkende prototypes; een zware klus staat ons te wachten om uit de 25 concepten een keuze te maken. De kennis van de historie had een opkikker nodig er kon na afloop dan ook een tour worden aangevraagd. Om alle studenten de kans te geven om in het korte tijdsbestek wat nog rest dat te beleven werd de hulp ingeroepen van onze collega Marten de Vries. Verrrassend werd hij door een team benaderd om in te spreken voor hun game.